@article{oai:ishikawa-pu.repo.nii.ac.jp:00000182, author = {染谷, 直希 and 山下, 良平 and YAMASHITA, Ryouhei and SOMETANI, Naoki}, journal = {石川県立大学研究紀要, Bulletin of Ishikawa Prefectural University}, month = {}, note = {本研究では、日本でとりわけ実践例が多い義務教育期間における環境教育をとりあげ、その教育に触れた市民による主観的評価と今後の環境教育のあり方の認識を探索した。既往研究の多くが示すように、環境教育や環境保護活動事後の調査によって評価が行われてきたが、本研究では Web 調査を活用し、成人後のフィードバックによる評価に依拠して考察した。調査対象は、2020 年 3 月に石川県在住、かつ石川県内で義務教育を受けた、20 歳から 49 歳までの市民 1,000 人である。分析の要点は、①義務教育期間中の環境教育や活動体験の有無と、現在の環境意識及び行動規範との関係、そしてそれに対する自己評価、②今後の環境教育のあるべき方向性に関する認識である。①については、明確な統計的関係が示されたが、②については、更に環境教育を充実させるべきと考える意見は少数派であることが明らかとなった。, Environmental education plays a prominent role in the Japanese curriculum covering years of compulsory schooling. This study explores citizens' subjective evaluation of the existing environmental education and their perceptions of it in the future. A review of previous studies shows that environmental education and environmental protection activities have usually been evaluated through post-surveys. However, we used a web-based survey to generate results for analysis. The main areas of inquiry were (1) how environmental education experiences and related activities during compulsory education affect participants’ current environmental awareness and behavioral norms, based on self-evaluation, and (2) perceptions of the ideal direction for environmental education in the future. Although a clear statistical relationship was found between positive experiences of environmental education and continued awareness, a minority of respondents thought that environmental education should be further enhanced.}, pages = {33--40}, title = {義務教育期の環境教育経験に対する主観的評価と今後の展開に対する認識 ―成人後のフィードバック調査に基づく考察―}, volume = {4}, year = {2021}, yomi = {ソメタニ, ナオキ and ヤマシタ, リョウヘイ} }