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  1. 石川県立大学研究紀要
  2. 第5号

食生活の外部化に対する嗜好の効果に関する分析

https://ishikawa-pu.repo.nii.ac.jp/records/203
https://ishikawa-pu.repo.nii.ac.jp/records/203
a256eb9d-7201-46c9-998b-0c6774c611f9
名前 / ファイル ライセンス アクション
0309BISPU.pdf 本文(pdf) (1.5 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2022-05-16
タイトル
タイトル 食生活の外部化に対する嗜好の効果に関する分析
タイトル
タイトル An Analysis of Effects of Household Taste on the Outsourcing of Meal Preparation
言語
言語 jpn
キーワード
主題 食生活の外部化
キーワード
主題 需要体系分析
キーワード
主題 嗜好の変化
キーワード
主題 世帯主年齢階級
キーワード
主題 outsourcing meal preparation
キーワード
主題 demand system analysis
キーワード
主題 taste change
キーワード
主題 householders' age group
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 住本, 雅洋

× 住本, 雅洋

WEKO 233
e-Rad 40596087

住本, 雅洋

ja-Kana スミモト, マサヒロ

Search repository
SUMIMOTO, Masahiro

× SUMIMOTO, Masahiro

WEKO 234
e-Rad 40596087

en SUMIMOTO, Masahiro

Search repository
抄録
内容記述 本稿は、近年の食生活の外部化について、家計の嗜好の効果を、世帯主年齢階級間での差異に留意して分析することを課題とした。そのため、世帯主年齢階級別の支出データを用い、2000 ~2018年を対象に食料需要体系分析を行った。分析の結果、以下の点が明らかになった。2000~2012年では、すべての世帯主年齢階級で、内食材料需要の減少、主食的調理食品需要と外食需要の増加をもたらす方向に家計の嗜好の効果がみられた。また、他の調理食品では世帯主年齢階級によって嗜好の効果の向きが異なっていた。2013~2018年では、すべての世帯主年齢階級で主食的調理食品需要の増加、45~54歳を除く世帯主年齢階級で他の調理食品需要の増加、45~54歳と54~64歳で内食材料需要の減少をそれぞれもたらす方向に家計の嗜好の効果がみられた。
抄録
内容記述 The purpose of this paper was to analyze the effects of household taste on the recent outsourcing of meal preparation in Japan in consideration of differences among age groups of a householder. A food demand system was estimated using household food expenditure data by age group of the household head from 2000 to 2018. The results of this analysis include as follows. In the 2000-12 period, household tastes of all the age groups had effects negatively on demand for foodstuff for home cooking, and positively on demand for cooked food with rice, bread, or noodles and the demand for eating out, while the effect of household tastes on the demand for other cooked food was in a different direction by householder's age group. In the 2013-18 period, the effect of household tastes brought an increase of the demand for cooked food with rice, bread, or noodles in all the age groups, an increase of the demand for other cooked food in all the age groups except the 45-54-year-old group, and a decrease of the demand for foodstuff for home cooking in the 45-54-year-old and the 55-64-year old groups.
書誌情報 石川県立大学研究紀要
en : Bulletin of Ishikawa Prefectural University

巻 5, p. 55-60, 発行日 2022
出版者
出版者 石川県立大学
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2434-7167
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12840922
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
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Ver.1 2023-05-15 09:54:19.214150
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