WEKO3
アイテム
チェコの中等教育においてジェンダーが進路選択に与える影響
https://ishikawa-pu.repo.nii.ac.jp/records/225
https://ishikawa-pu.repo.nii.ac.jp/records/225a759dfef-106a-4f0e-a347-c0152dbb2014
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-30 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | チェコの中等教育においてジェンダーが進路選択に与える影響 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Consideration on the Influence of Gender on School Choice at the Secondary School Level in the Czech Republic | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | チェコ | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 進路選択 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ジェンダー | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 基礎学校カリキュラム | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 中等教育 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Czech Republic | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | school choice | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | gender | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | basic school curriculum | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | secondary education | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
石倉, 瑞恵
× 石倉, 瑞恵 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | チェコの後期中等教育段階における学校種・専攻間の男女生徒数偏りの実態,進路選択へのジェンダーの影響を明らかにした。生徒と教師は,女子生徒と男子生徒間に学習姿勢,得意分野,関心の相違があるととらえており,このジェンダー・ステレオタイプが偏りの要因であると考えられる。すなわち,専門職のジェンダー・バランス,初等・中等教育学校教師の価値観,進路選択以前の基礎学校での価値観育成に問題がある。ジェンダー・ステレオタイプは,男女の相違を前提とした男女間秩序,異性に対するポジティブな関係,敬意,教養ある行動を育むことに重きが置かれている基礎学校カリキュラムにも見出されることを明らかにした。 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | This study clarifies the gender bias among school types and majors at the later secondary school level in the Czech Republic and identifies factors that influence students’ choices. Students and teachers in each school perceived differences in learning attitudes, strengths, and interests between girls and boys, and this gender stereotyping may have contributed to the bias. In other words, there are problems not only in the gender balance of professionals, but in the values of primary and secondary school teachers, and the development of values of basic school students prior to their career choices. Gender stereotypes were also found in the basic school curriculum, which emphasizes the existence of binary opposites, a gender order based on gender differences, and the development of positive relationships, respect, and educated behavior toward the opposite sex. | |||||
書誌情報 |
石川県立大学研究紀要 en : Bulletin of Ishikawa Prefectural University 巻 6, p. 69-78, 発行日 2023 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 石川県立大学 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 2434-7167 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12840922 | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |